هفته ملی بیماران کلیوی

کلیه ها اندام های حیاتی هستند که اعمال مهم متنوعی را برای بدن انجام می­دهند. از مهم ترین اعمال کلیه ها می­توان به حذف مواد زائد و مازاد پلاسما، حفظ تعادل آب، الکترولیت ها، اسید-باز، تولید و ترشح هورمون ها (اریتروپوئیتین و رنین)، تولید شکل فعال بیولوژیک ویتامین D3 و انجام واکنش های گلوکونئوژنز و تنظیم قند خون در دوران ناشتایی اشاره کرد.

آمارهای جدید نشان می­دهند که بین 700 میلیون الی یک بیلیون نفر از جمعیت دنیا مبتلا به  نارسائی مزمن کلیویی هستند. بیماری های کلیویی در مراحله اولیه ممکن است علائم یا نشانه ای نداشته باشند و ممکن است تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، فرد متوجه بیماری خود نشود. بنابراین تشخیص اولیه و سریع بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. بیماری مزمن کلیویی باعث ایجاد سطوح خطرناک مایعات، الکترولیت ها و مواد زائد در بدن می­شود. از مهم ترین علل بیماری مزمن کلیویی می­توان به دیابت شیرین و فشار خون بالا اشاره کرد که دو سوم موارد را شامل می­شوند.

سدیم و پتاسیم الکترولیت هایی هستند که در حفظ حجم خون و مایعات بدن و تنظیم قدرت انقباضی عضلات و قلب نقش مهمی دارند.

در نارسائی کلیویی معمولاً سطح سدیم پلاسما کاهش و سطح پتاسیم پلاسما افزایش می­یابد.

از عوارض مهم این تغییر الکترولیتی احساس مور مور و گز گز در اندام های تحتانی نظیر دست ها و پاها و آریتمی قلبی و ایست قلبی می­باشد.

آزمایشگاه میلاد در نظر دارد به مناسبت هفته جهانی حمایت از بیماران کلیویی اندازه گیری الکترولیت های سدیم و پتاسیم را از تاریخ 23 آبان ماه به مدت یک هفته بصورت رایگان انجام دهد.

به اشتراک بگزارید
نوشته های اخیر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *