دیابت شیرین (Diabetes Mellitus)

دیابت شیرین نوعی اختلال متابولیک است که با افزایش قند خون شناخته می¬شود. بعد از بیماری های قلبی-عروقی و سرطان سومین علت مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر در جهان و ایران است. شیوع دیابت در دنیا افزایش یافته است بطوریکه از هر 10 نفر یک نفر به دیابت مبتلا می¬باشد. در سال 2014 تعداد بیماران دیابتی 422 میلیون نفر گزارش شد و تخمین زده می¬شود تا سال 2045 حدود 700 میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت مبتلا شوند. عدم تشخیص و درمان آن در طولانی مدت تقریباً روی تمام بافت ها و اندام ها اثر می¬گذارد. از جمله مهمترین عوارض این بیماری، اختلالات قلبی-عروقی است که احتمال سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از آن را در این بیماران افزایش می-دهد. نارسائی کلیوی، اختلالات بینایی و آسیب اعصاب محیطی از دیگر عوارض مهم این بیماری هستند. تخریب اعصاب محیطی موجب احساس درد، مورمور، گز گز و علائم حسی در دست و پاها شده و در نهایت منجر به وضعیتی شود که بخصوص اندام های تحتانی فرد مبتلا زخم شده و به علت آسیب اعصاب، درد ناشی از زخم احساس نشده و زخم دیر تشخیص داده شود. برای تشخیص دیابت از چندین تست آزمایشگاهی نظیر اندازه گیری گلوکز ناشتا پلاسما، گلوکز تصادفی پلاسما، هموگلوبین A1c و گلوکز پلاسما 2 ساعت بعد از صرف غذا استفاده می¬شود. تشخیص و شناسایی افراد در معرض دیابت نوع 2 (pre-diabetic) بسیار حائز اهمیت است زیرا در این مرحله، دیابت و افزایش قندخون برگشت پذیر می¬باشد. یکی از نشانه های اولیه آسیب کلیه ها در بیماران دیابتی افزایش دفع ادراری پروتئین است. اندازه گیری دفع اندک آلبومین (میکروآلبومین) در تشخیص اولیه و زودهنگام نارسائی کلیوی افراد دیابتی حائز اهمیت می¬باشد. دفع روزانه 20 الی 300 میلی گرم آلبومین بعنوان میکروآلبومین تعریف ¬می¬شود که توسط تست آزمایشگاهی میکروآلبومین یوریا قابل اندازه گیری می¬باشد. آزمایشگاه میلاد در نظر دارد به مناسبت روز جهانی دیابت، تست میکروآلبومین ادراری را از تاریخ 20 آبان ماه 1402 به مدت یک هفته جهت غربالگری آسیب های کلیوی به صورت رایگان انجام دهد. دیابت شیرین

دیابت شیرین نوعی اختلال متابولیک است که با افزایش قند خون شناخته می­شود. بعد از بیماری های قلبی-عروقی و سرطان سومین علت مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر در جهان و ایران است. شیوع دیابت در دنیا افزایش یافته است بطوریکه از هر 10 نفر یک نفر به دیابت مبتلا می­باشد. در سال 2014 تعداد بیماران دیابتی 422 میلیون نفر گزارش شد و تخمین زده می­شود تا سال 2045 حدود 700 میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت مبتلا شوند.

عدم تشخیص و درمان آن در طولانی مدت تقریباً روی تمام بافت ها و اندام ها اثر می­گذارد. از جمله مهمترین عوارض این بیماری، اختلالات قلبی-عروقی است که احتمال سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از آن را در این بیماران افزایش می­دهد. نارسائی کلیوی، اختلالات بینایی و آسیب اعصاب محیطی از دیگر عوارض مهم این بیماری هستند. تخریب اعصاب محیطی موجب احساس درد، مورمور، گز گز و علائم حسی در دست و پاها شده و در نهایت منجر به وضعیتی شود که بخصوص اندام های تحتانی فرد مبتلا زخم شده و به علت آسیب اعصاب، درد ناشی از زخم احساس نشده و زخم دیر تشخیص داده شود.

برای تشخیص دیابت از چندین تست آزمایشگاهی نظیر اندازه گیری گلوکز ناشتا پلاسما، گلوکز تصادفی پلاسما، هموگلوبین A1c و گلوکز پلاسما 2 ساعت بعد از صرف غذا استفاده می­شود. تشخیص و شناسایی افراد در معرض دیابت نوع 2 (pre-diabetic) بسیار حائز اهمیت است زیرا در این مرحله، دیابت و افزایش قندخون برگشت پذیر می­باشد.

یکی از نشانه های اولیه آسیب کلیه ها در بیماران دیابتی افزایش دفع ادراری پروتئین است. اندازه گیری دفع اندک آلبومین (میکروآلبومین) در تشخیص اولیه و زودهنگام نارسائی کلیوی افراد دیابتی حائز اهمیت می­باشد. دفع روزانه 20 الی 300 میلی گرم آلبومین بعنوان میکروآلبومین تعریف ­می­شود که توسط تست آزمایشگاهی میکروآلبومین یوریا قابل اندازه گیری می­باشد.

آزمایشگاه میلاد در نظر دارد به مناسبت روز جهانی دیابت، تست میکروآلبومین ادراری را از تاریخ 23 آبان ماه 1402 به مدت یک هفته جهت غربالگری آسیب های کلیوی به صورت رایگان انجام دهد.

دیابت شیرین

نویسنده: آقای دکتر اکبر جعفر نژاد

به اشتراک بگزارید
نوشته های اخیر

1 دیدگاه

  • باسلام
    ممنون از توضیحات کامل.
    آیا دیابت شیرین ارتباطی با سن و جنسیت نیز دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *