سوالات متداول

سوالات متداول

دلیل تجویز این آزمایش برای من چیست؟

درخواست آزمایش از سوی پزشک معالج، لازمه‌ی تشخیص پزشکی بیماری در کنار معاینات بالینی و انتخاب مناسب‌ترین درمان برای شماست. اگر سئوال مبهمی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، بهتر است آن را با پزشک خود در میان گذاشته و با وی مشورت کنید.

آیا نیازی به گرفتن وقت قبلی از آزمایشگاه می باشد؟
خیر، نیازی به گرفتن وقت قبلی وجود ندارد، فقط تعداد بسیار اندکی از آزمایشات نیاز به آمادگی خاص در روز معین دارند که در این موارد میتوانید از طریق تلفن از شرایط و زمان نمونه گیری اطلاع حاصل فرمائید.
ناشتا بودن آزمایش به چه معنی است؟
به طور کلی منظور از «ناشتایی» این است که:
  • نباید طی 10 الی 14 ساعت پیش از انجام آزمایش غذا خورده شود.
  • نباید طی 10 الی 14 ساعت پیش از آزمایش، مایعات به غیر از آب نوشیده شود (خوردن آب طبق رژیم عادتی هر شخص اشکالی ندارد، اگرچه نباید غیر معمول باشد).
  • نباید طی 10 الی 14 ساعت قبل از آزمایش آدامس جویده و سیگار کشیده شود.
  • نباید از شکلات‌های مختلف، مینت (ترکیبات نعناع‌دار)، شربت‌های سینه یا قرص‌های نرم‌کننده گلو استفاده گردد.
برای اطلاعات بیشتر پیرامون ناشتایی برای آزمایش‌های مختلف، به صفحه شرایط قبل از آزمایش می‌توانید مراجعه نمائید. 
برای کدام آزمایش ها ناشتایی لازم است؟
برای آزمایش‌هایی مانند آزمایش قند، چربی‌های خون (تری‌گلیسیرید و کلسترول)، کلسیم، فسفر، آهن خون، برخی آنزیم های خاص مانند آنزیم کبدی آلکالن فسفاتاز، ناشتا بودن ضروری است. برای اطلاعات بیشتر پیرامون ناشتایی برای آزمایش‌های مختلف، به صفحه شرایط قبل از آزمایش می‌توانید مراجعه نمائید.  
ناشتایی در نوزادان به چه معناست؟
برای آزمایش‌های نوزادان توصیه می‌شود زمان مراجعه به آزمایشگاه به‌گونه‌ای تنظیم گردد که پیش از نوبت شیر بع نمونه‌گیری انجام گیرد. مثلا اگر نوزاد هر چهار ساعت شیر می‌خورد، سه ساعت و نیم بعد از آخرین تغذیه نوزاد با شیر، باید نمونه‌گیری انجام شود.
مهلت تحویل نمونه‌های ادرار و مدفوع به آزمایشگاه چقدر است؟
اگر نمونه ادرار برای آزمایش کامل ادرار یا کشت ادرار (در ظرف مخصوص آزمایشگاه) جمع‌آوری شده باشد، توصیه می شود نمونه در کمتر از یک ساعت به آزمایشگاه منتقل گردد؛ در غیر این صورت، نمونه در دمای ۴ درجه (دمای یخچال) حداکثر تا ۲۴ ساعت قابل نگهداری است.
نمونه‌های مدفوع باید هر چه زودتر به آزمایشگاه تحویل داده شوند. در صورت ضرورت، حداکثر تا ۲۴ ساعت می‌توان نمونه‌های مدفوع با قوام طبیعی را در یخچال نگهداری نمود. نمونه‌های مدفوع برای آزمایش‌های کشت (میکروب‌شناسی) و نمونه‌های اسهال حتماً باید تازه باشند.
آیا در تمام ساعات کار آزمایشگاه میلاد میتوان برای انجام آزمایش یا تحویل نمونه مراجعه نمود؟
آزمایشاتی هستند که می بایست در ساعت و شرایط خاصی نمونه گیری شوند که رعایت این امر دقت و صحت نتایج را افزایش میدهد در غیر اینصورت برای آزمایشات عمومی و عادی از 6 صبح الی 21 امکان نمونه گیری وجود دارد. برخی از آزمایشات به دلیل نادر و پر هزینه بودن در فاصله زمانی چند روز یکبار انجام می گردند که تا قبل از روز مشخص باید به آزمایشگاه تحویل داده شده باشند.
آیا برای انجام آزمایش حتماً باید به صورت حضوری مراجعه شود؟
خیر. با هماهنگی قبلی می‌توانید درخواست نمونه‌گیری در محل بدهید تا نمونه‌گیری در محل یا منزل شما توسط پرسنل متخصص آزمایشگاه میلاد اصفهان انجام گردد.
آیا نتیجه آزمایش بدون مراجعه به میلاد قابل دریافت است؟
بله. دریافت الکترونیکی نتیجه آزمایش‌ها بر روی گوشی همراه بدون پرداخت هزینه و به سادگی و در اسرع وقت امکان‌پذیر است.
چرا باید آزمایش مجدداً تکرار شود؟
برای اهمیت اطمینان بیشتر از نتایج بدست آمده و مقایسه با سوابق قبلی و ارزیابی درمان بیماری نیاز به تکرار آزمایش می باشد. این اقدام نشاندهنده حساسیت و دقت آزمایشگاه و مسئولیت آن در برابر حفظ، ارتقاء سلامتی و بررسی روند درمان مراجعه کننده می باشد و در صورت لزومِ تائید جواب آزمایش، یا بررسی علت عدم‌هم‌خوانی جواب یک آزمایش با سایر نتایج آزمایش‌ها، ممکن است آزمایش تکرار شود. همچنین در مواقعی که نمونه در مرحله نمونه‌گیری و یا نگهداری دچار اشکال شده باشد و یا آزمایش خاص با شرایط خاص بیمار وجود دارد و نتیجه نهایی برای بیمار، پزشک و سازمان مراجعه کننده برای به حداقل رساندن ضریب خطای آزمایش، حیاتی است.
آیا آزمایشگاه می‌تواند جواب آزمایش مرا تفسیر کند؟
متخصصان و مدیران فنی آزمایشگاه میلاد اصفهان آماده پاسخگویی به سوالات کلی در مورد نتایج آزمایش هستند. تفسیر نتایج آزمایش نیازمند اطلاعات کافی از پرونده پزشکی، معاینات و روش‌های تشخیصی دیگر است و به همین دلیل باید توسط پزشک معالج انجام شود. پزشک در صورت لزوم با آزمایشگاه مشاوره لازم را خواهد داشت.
آیا ممکن است نتیجه یک آزمایش در آزمایشگاه‌های مختلف، متفاوت گزارش شود؟
در هر آزمایشگاه‌ از دستگاه‌ها و کیت‌های مختلف استفاده می‌گردد و به همین دلیل نرمال‌ها و واحدهای آزمایش با هم تفاوت دارند و ممکن است جواب‌ها، متفاوت گزارش شوند. البته ممکن است این مسئله به علت استفاده نکردن از کیت‌های مرغوب، سهل‌انگاری پرسنل و خطاهای آزمایشگاهی نیز باشد. از این رو توصیه می‌شود آزمایش‌های طبی را در آزمایشگاه‌های معتبر انجام نظیر آزمایشگاه میلاد اصفهان انجام دهید.
آیا همه آزمایش‌ها باید صبح انجام شوند؟
خیر. باتوجه به شرایط زمانی آزمایشگاه، نوبت‌دهی، ناشتایی و دیگر شرایط قبل از آزمایش، برخی آزمایش‌ها را در ساعات دیگر نیز انجام میشود. برخی آزمایش ها نظیر هورمون ها و ... حتما نیازمند خواب کافی در طول شب و دو ساعت پس از بیداری صورت گیرد.
آیا ساعت مختلف شبانه روز و فصل ها بر نتیجه آزمایش تاثیر دارند؟
غلظت بسیاری از مواد در طی شبانه روز به صورت عادی داری نوسان هستند، مثلا بهترین نمونه برای قند خون، نمونه ساعت 9-7 صبح می باشد. برخی تست ها مانند برخی هورمون های جنسی در اول صبح انجام می شوند. تست های هورمونی بانوان در روزهای خاص سیکل ماهانه انجام می گردند. بعضی از مواد به صورت فصلی تغییر می یابند مثلا T4 در تابستان 20% کمتر از زمستان است، کلسترول در زمستان افزایش می یابد و غلظت Vit D در تابستان بیشتر است.
آیا مصرف چای و دخانیات قبل از آزمایش چکاپ بر روی نتایج آن تأثیر می گذارد؟
بله، در زمان ناشتایی، نوشیدن مایعات به غیر از آب و مصرف سیگار حتی یک نخ و سایر انواع دخانیات سبب تغییرات در غلظت اسیدهای چرب، پلاسما، اپی نفرین، آلدسترون و کورتیزول می گردد. مواد مخدر بر تست های آزمایشگاهی اثر می گذارد، مثلا هروئین باعث افزایش هورمون‌های تیروئید و همچنین مصرف سیگار و دخانیات باعث افزایش احتمال گزارش نتایج مثبت کاذب در بسیاری از تومور مارکرهای سرطانی می گردد.
جویدن آدامس قبل از آزمایش تاثیر در نتیجه آزمایش دارد؟
بله، قبل از آزمایش قند خون و مواردی که ناشتایی لازم دارد از جوئیدن آدامس باید اجتناب شود.
انجام آزمایش‌های دوره‌ای، هر چند وقت یک‌بار لازم است؟
انجام آزمایش‌های دوره‌ای بر اساس نیاز بیمار و تجویز پزشک تعیین می‌شود ولی به طور کلی در حالت سلامت فرد، در گروه‌های مختلف سنی و هم‌چنین در دو جنس زن و مرد متفاوت است.
آیا انجام آزمایش در دوره قاعدگی بر نتیجه آزمایش تأثیر دارد؟
برخی از آزمایش ها در دوران قاعدگی باعث نتیجه مثبت کاذب ( مانند وجود خون در ادرار و مدفوع) می شوند. برخی از موارد در چرخه قاعدگی تغییر می‌یابند؛ مثلا کلسترول در زمان تخمک‌گذاری به میزان زیادی کاهش و فسفات و آهن نیز در طول دوره قاعدگی کاهش می‌یابند. در دوران قاعدگی انجام تست هایی نظیر پاپ اسمیر نیز امکام پذیر نیست. اگرچه در بعضی از با توجه به توصیه و دستور پزشک آزمایش در زمان معینی از سیکل یا در زمان پریود انجام می شود ولی عموما توصیه می شود برای آزمایشات عمومی و غیر اورژانس در زمان غیر پریودی مراجعه شود.
حجم نمونه ادرار در آزمایش U/A (آنالیز ادرار) و U/C(کشت ادرار) چقدر باید باشد؟
آنالیز ادرار: در بزرگسالان حداقل۲۰ تا ۳۰ سی‌سی و در اطفال ۱۰ تا۲۰ سی‌سی. کشت ادرار: 1 سی‌سی
آیا قبل از آزمایش داروهای مصرفی روزانه مراجعه کننده مصرف شود؟
نظر و دستور پزشک معالج در اولویت است در غیر اینصورت قبل از انجام هر آزمایش نظر آزمایشگاه را به دلیل شرایط کیت مصرفی جویا شوید. اصولا داروهای روزانه بیماران نظیر تیروئید نیاز به قطع مصرف ندارد ( اگرچه طبق برخی پروتوکل‌های توصیه می‌شود آزمایشات تیروئید صبح‌ها، با حداقل ۴ ساعت ناشتایی انجام شود) ولی استفاده از مکمل ها و ویتامین ها چند روز قبل از انجام آزمایش باید قطع شوند.
آیا مصرف مشروبات الکلی قبل از آزمایش بر روی نتایج آن تأثیر دارد؟
مصرف الکل به علت اثر سوء بر ارگان‌های بدن، سبب تغییر بسیاری از تست‌ها می‌شود. آنزیم‌های کبد مثل ALP، AST، ALT، GGT، اسیداوریک، تری گلیسرید با مصرف الکل افزایش می‌یابند.