پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی بیماری است که تنها در دوران بارداری رخ می دهد. بعضی از علائم پره اکلامپسی ممکن است شامل فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار باشد که در اکثر موارد پس از 20 هفته بارداری اتفاق می افتد. پره اکلامپسی اغلب با فشار خون بالا تشخیص داده می شود. در حالی که فشار خون بالا در دوران بارداری لزوما نشانگر پره اکلامپسی نبوده و می تواند نشانه ای از مشکل دیگر باشد. پره اکلامپسی حداقل در 8-5 درصد از حاملگی ها اتفاق می افتد.

چه کسانی در معرض پره اکلامپسی هستند؟

موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهند:
اولین تجربه بارداری
سابقه فشار خون حاملگی یا پره اکلامپسی
چندقلویی
زنان کمتر از 20 سال و بالاتر از سن 40 سال
سابقه ی فشار خون یا بیماری های کلیوی
زنان دارای اضافه وزن بالا (BMI 30 و بیش از آن)


علائم پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی خفیف: فشار خون بالا، تورم و پروتئین در ادرار
پره اکلامپسی شدید: سردرد، تاری دید، عدم تحمل نور، خستگی، تهوع / استفراغ، کاهش میزان ادرار، درد در ناحیه سمت راست فوقانی شکم، تنگی نفس
در چکاپ های قبل از زایمان، بررسی فشار خون، میزان ادرار جز مواردی هستند که نتایج آن نشان دهنده ی پره اکلامپسی در بیمار است. آزمایش های دیگری همچون بررسی عملکرد کلیه ، آزمایش های انعقادی خون؛ سونوگرافی(جهت بررسی وضعیت رشد جنین) و داپلر اسکن (جهت بررسی جریان خون به جفت) جزء بررسی های تکمیلی هستند.
مطالعات نشان می دهند که سطح سرمی فاکتور رشد جفتی PLGF)) در زنان مبتلا به Preeclampsiaتغییر می یابد. غلظت سرمی فاکتور رشد جفتی (PLGF) در نسبت بالایی از بارداری هایی که به Preeclampsia ختم می شوند کاهش یافته که این کاهش به خصوص در سه ماهه اول چشمگیر است. این امر باعث شده ، PLGF به عنوان مارکری ایده آل برای غربالگری اولیه Preeclampsia محسوب گردد. علاوه بر موارد فوق مشاهده شده که PLGF در اواخر سه ماهه اول و در هفته های 11 و 12و 13 حاملگی منتج به سندرم داون کاهش یابد. بنابراین با در نظر گرفتن PLGF در غربالگری سندرم داون، می توان بهبود غربالگری را مشاهده کرد.
چگونه پره اکلامپسی درمان می شود؟
در پره اکلامپسی خفیف که جنین رشد کافی ندارد، رعایت موارد زیر توصیه می شود:
استراحت کافی، خوابیدن بر روی پهلوی چپ تا وزن جنین از روی رگ های اصلی برداشته شود.
افزایش معاینات پزشکی در حین بارداری
کاهش میزان مصرف نمک خوراکی
نوشیدن 8 لیوان آب در طی روز
افزایش میزان مصرف پروتئین در رژیم غذایی
در صورت ابتلا به پره اکلامپسی شدید نیاز به درمان دارویی جهت کنترل فشار خون، تغییر رژیم غذایی و استراحت کامل تا زمان زایمان وجود دارد.
پره اکلامپسی چه تاثیری بر مادر می گذارد؟
در صورتی که پره اکلامپسی به سرعت و به درستی درمان نشود، می تواند مشکلات جدی در مادر از جمله: نارسایی کبد، کلیه و بیماری های قلبی و عروقی ایجاد کند.
شرایط خطرآفرین پره اکلامسی چیست:
اکلامپسی : نوع شدید پره اکلامپسی است که منجر به تشنج مادر می شود.
سندرم HELLP (همولیز، میزان بالای آنزیم های کبدی و کاهش میزان پلاکت خون): این بیماری معمولا در اواخر دوران بارداری بر اثر شکسته شدن گلبول های قرمز خون اتفاق افتاده و منجر به لخته شدن خون و نارسایی در عملکرد کبد زنان باردار می شود.
پره اکلامپسی چه تاثیری بر جنین می گذارد؟
پره اکلامپسی می تواند بر عبور جریان خون در جفت اثر گذاشته و به تبع آن جنین اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت کند در نتیجه آن نوزاد با کمبود وزن متولد شود. در صورتی که پره اکلامپسی زود تشخیص داده شود و با مراقبت های منظم قبل از زایمان درمان شود، اکثر مادران می توانند نوزاد سالم بدنیا آورند.

به اشتراک بگزارید
نوشته های اخیر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *