دندان‌هایتان را مسواک بزنید و آلزایمر را به تعویق بیاندازید

با رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها به سلامت دندان‌ها کمک می‌کنید بلکه به تازگی محققین دانشگاه برگن موفق به کشف رابطه‌ ای بین مشکلات لثه‌ای و آلزایمر شده‌اند.


به گزارشی از دانشگاه برگن، محققان کشف کرده‌اند که بیماری لثه‌ای (ژینژویت) نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد و توسعه آلزایمر در یک فرد می‌تواند باشد. محقق ارشد پیاتر میدل در آزمایشگاه تحقیقاتی Broegelmanns، گروه علوم بالینی، دانشگاه برگن می گوید:
ما بر اساس شواهد مبتنی بر دی ان ای کشف کرده‌ایم که باکتری‌هایی که باعث ایجاد گینوییت می‌شوند می‌توانند از دهان به مغز منتقل شوند.
این باکتری نوعی پروتئین تولید می‌کند که قادر به نابود کردن نوررونهای مغزی است٬ که منجر به از بین رفتن حافظه و در نهایت آلزایمر می‌شود.

برای حافظه‌ای بهتر مسواک بزنید
میدل اشاره می کند که این باکتری به تنهایی باعث آلزایمر نمی‌شود، اما حضور این باکتری‌ها خطر ابتلا به بیماری را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می دهد و همچنین در پیشرفت سریع بیماری موثرند. با این حال، خبر خوب این است که این مطالعه نشان می دهد که مواردی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان آلزایمر را به تعویق انداخت.
دندان‌ها را مسواک و نخ‌ دندان بزنید و مرتبا به دندانپزشک مراجعه کنید.
میدل این دو فرایند را بسیار مهم می‌داند مخصوصا برای کسانی که ژینژویت در حال گسترش دارند و همچنین در خانواده‌ آن‌ها افراد مبتلا به آلزایمر وجود داشته‌اند.
محققان قبلا کشف کرده‌اند که باکتری‌هایی که باعث ایجاد ژینژویت می‌شوند، می‌توانند از دهان به مغز منتقل شوند، در حالی که آنزیم‌های مضر آنها باعث تخریب نورونهای مغز می‌شوند. در حال حاضر، برای اولین بار، میدل دارای شواهد دی ان ای برای این فرآیند تخریب است. میدل و همکارانش ۵۳ نفر با آلزایمر را بررسی کردند و توانسته‌اند آنزیم مخرب را در ۹۶ درصد موارد کشف کنند. به گفته میدل این دانش به محققان امکان جدیدی برای حمله به بیماری آلزایمر می‌دهد. به گفته میدل: ما در حال توسعه دارویی هستیم که از آنزیم‌های مضر این باکتری‌ جلوگیری می‌کند، و توسعه آلزایمر را به عقب می‌اندازد.

بیماری لثه باعث بروز آلزایمر می شود

آیا باکتری هایی که عامل عفونت لثه هستند می تواند عامل بیماری آلزایمر هم باشند ؟ یک مطالعه جدید در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که این امر امکان پذیر است. دانشمندان نشان دادند که چطور باکتری عامل عفونت لثه می‌تواند به تمامی بدن مهاجرت کنند، توکسینی ترشح کند که عامل بیماری آلزایمر است. دانشمندان وجود باکتری در مغز افراد دچار آلزایمر را تایید کردند

. در بررسی مغز سه فرد دارای بیماری آلزایمر و شش فرد سالم نشان داده شد که در بافت مغز افراد دچار آلزایمر باکتری Porphyromonas gingivalis وجود دارد. و از موش ها بر برای اینکه نشان دهند چطور باکتری از دهان به مغز مهاجرت می‌کند استفاده کردند.
باکتری Porphyromonas gingivalis عامل بیماری پریودنتیت یا عفونت مزمن لثه است.
دانشمندان با اتوپسی مغز افراد دچار آلزایمر دریافتند که اکثر افراد مبتلا به این بیماری دارای سطح بالایی از آنزیمی به نام gingipains که توسط باکتری Porphyromonas gingivalis تولید می‌شود هستند. آنها همچنین تاثیر این آنزیم را در مغز موش مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این آنزیم باعث افزایش سیگنال های مربوط به آلزایمر می شود. نتایج حاکی از این است که آنزیم gingipains عامل اصلی بیماری آلزایمر میباشد. در مطالعه ای دانشمندان باکتری پورفیروموناس را با سواب به لثه موش ها به مدت 6 هفته تلقیح کردند. سپس ردپای باکتری در مغز موش تشخیص داده شد. آنها همچنین مرگ نورون ها و سطح بالایی از بتا آمیلوئید را نسبت به گروه کنترل یافتند. که این نشان دهنده پیشرفت سیگنال های مربوط به بیماری آلزایمر می باشد. در کشت سلول نیز آنزیم gingipains باعث تخریب پروتئین TAU که یک پروتئین عملکرد صحیح نرونهاست است ،می شود و این تخریب باعث اجتماع پروتئین به صورت گره هایی شد که این باعث بروز بیماری آلزایمر می شود.
دانسته های اخیر حاکی از اهمیت بهداشت دهانی برای کنترل عفونت دهانی می باشد. بهداشت دهان و دندان تنها برای زیبایی فرد بلکه که برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی از جمله آلزایمر و روماتیسم ارزشمند است. افراد دارای ریسک فاکتور ارثی برای ابتلا به بیماری آلزایمر باید بیشتر از دیگران نسبت به بهداشت دهان و دندان خود مبادرت کنند.

به اشتراک بگزارید
نوشته های اخیر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *