آرتریت در کودکان و معیارهای تشخیصی آن

آرتریت ایدیوپاتیک کودکان (JIA) شایع ترین اختلال روماتوئید در کودکان و سنین نوجوانی است و یکی از معمول ترین بیماری های مزمن در این سنین به حساب می آید. سبب شناسی آن ناشناخته است. حدود 1/0 درصد از کودکان ممکن است علایم آرتریت را نشان دهند. JIA در هر سنی از دوران کودکی ممکن است تظاهر یابد، هر جند در 6 ماه نخست زندگی نادر است.


بیماری اشکال مختلف دارد:
Systemic onset JIA: این شکل از بیماری حدود 10 درصد از موارد را شامل می شود. شروع آن با تب است که به دنبال آن راش های پوستی صورتی-نارنجی پدیدار می گردند. درگیری مفاصل ممکن است در دراز مدت حتی در غیاب تب، بروز کند و می تواند ماه ها یا سال ها پابرجا بماند. آنمی و افزایش سلول های سفید خون از یافته های شایع بیماری می باشند.
Oligoarticular JIA: این شکل در نیمی از کودکان مبتلا گزارش شده است و شروع آن معمولاً سن 7 سالگی است. اختلال در دخترها شایع تر است و معمولاً تعداد محدودی از مفاصل درگیر می شوند ولی در صورت عدم درمان و با افزایش سن مفاصل بیشتری گرفتار می شوند. خطر درگیری چشمی (iritis & Uveitis) نیز در این افراد وجود دارد. التهاب چشمی ممکن است به صورت مستقل از آرتریت پیشرفت نماید.
Polyarticular JIA: این شکل از بیماری چندین مفصل را به طور همزمان درگیر می کند و شروع آن در هر سنی از دوران کودکی می تواند باشد. احتمال بروز آرتریت روماتوئید در سنین بالاتر در این افراد وجود دارد.
Enthesitis Related Arthritis: شکلی از JIA است که غالباً اتصالات لیگامنتی را، حتی در ستون فقرات، درگیر می کند. این شکل از بیماری گاهی Spondyloarthropathy گفته می شود. کودکان مبتلا معمولاً دردهای مفصلی بدون تورم آشکار دارند که می تواند همراه با درد پشت و سفتی عضلات باشد.
انجمن ILAR آرتریت ایدیوپاتیک کودکان را به عنوان یک آرتریت با سبب شناسی ناشناخته تعریف نموده است که پیش از سن 16 سالگی پدیدار شود و حداقل 6 هفته پابرجا باشد. هر چند تشخیص JIA بر پایه تظاهرات بالینی استوار است، اما به منظور افتراق بین اشکال مختلف بیماری، ILAR تست های آزمایشگاهی را توصیه کرده است . دو آزمایش HLA-B27 و نیز RF می توانند به تشیص نوع بیماری کمک نمایند. حضور HLA-B27 به عنوان شاخصی از حضور فرم Enthesitis Related Arthritis است، در حالی که مثبت شدن تست RF در افتراق اشکال Polyarticular کاربرد دارد.

Juvenile Idiopathic Arthritis Diagnostic Test Panel

 General Tests:
1. CBC
2. CRP
3. ESR

 Differentiating Tests:
1. HLA-B27
2. Synovial fluid culture
3. RF antibodies (IgG,IgM,IgA)
4. Anti-CCP
5. ANAs

به اشتراک بگزارید
نوشته های اخیر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *