مدیریت بدن در ماه رمضان

تغییر سبک زندگی، برنامه‌ غذایی و زمان‌بندی افراد در ماه رمضان منجر می‌شود تا افراد با مسائل جدیدی روبرو گردند که نیازمند مدیریت است. سردرد، مشکلات معده و کلیه، به هم‌ریختن‌خواب، بی‌حالی و بی‌رمقی، چاقی و فعالیت کم بدن از مواردی است که روزه‌داران در ماه رمضان با آن مواجه می‌شوند. این مشکلات با رعایت و عمل به برخی کارها می‌تواند تا بخش زیادی مرتفع شود.

سردرد های رمضانی

بسیاری افراد در ماه‌رمضان به سردردهای شدید و گاه میگرنی دچار می‌شوند. دلایل مختلفی می‌توانند منجر به بروز سردرد شوند؛ گرسنگی و کم‌خوابی، افت فشار خون، سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد قهوه و چای و کمبود مایعات در بدن از این دلایل است.

برای جلوگیری از سردرد در ماه رمضان بهتر است چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید و در حد فاصل افطار تا سحر چند لیوان از آن بنوشید. در این ماه کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. کشیدن سیگار در این ماه و در حد فاصل افطار تا سحر منجر به سردرد می‌شود، بنابراین بهتر است افراد سیگاری در این ماه سیگار را ترک کرده و یا کمتر بکشند. خوردن آب و مایعات زیاد نیز در کاهش سردرد در این ماه مفید است. گاهی اوقات خوردن یک مسکن در هنگام سحر نیز به کنترل سردرد کمک می‌کند. همچنین افرادی که در این ماه دچار سردرد می‌شوند، باید مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده بخورند، چراکه این مواد انرژی را به تدریج وارد بدن می‌کنند و کمبود گلوکز را به تعویق می‌اندازند. در همین راستا این افراد باید در وعده سحری 30 50 گرم گوشتِ بیشتر بخورند.

به‌هم ریختن خواب در رمضان

روزه‌داری ماه رمضان منجر به تاخیر در چرخه خواب و بیداری، کاهش خواب عمیق و کاهش هوشیاری می‌شود. الگوی غذای مورد نیاز در این ماه کیفیت خواب را در رمضان تغییر می‌دهد. نداشتن خواب کافی در این ماه منجر به بی‌حالی و خستگی و سردرد خواهد شد.

برای داشتم یک ریتم خواب در رمضان، بهتر است که شب‌ها زودتر بخوابید که بتوانید تا زمانِ بیدارشدن برای خوردن سحری مقداری خواب کافی کرده باشید. پس از خوردن سحر نیز بلافاصله نخوابید، چرا که به دلیل خوردن غذا دچار سوءهاضمه خواهید شد و در نتیجه به سختی و با کیفیت بدی به خواب می‌روید. همچنین بهتر است پس از سحر را به انجام کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارند اختصاص دهید و زمان خواب را به ساعت‌های قبل از افطار موکول کنید. خوردن چای و قهوه و مواد کافئین‌دار در سحر و افطار نیز منجر به اختلال در خواب خواهند شد.

ورزش در ماه رمضان

بسیاری معتقدند که در ماه رمضان نباید تحرک فیزیکی زیادی داشت، چرا که گشنگی و تشنگی بیشتر به سراغ افراد می‌آید. هرچند که این فرض درستی است، اما عدم تحرک فیزیکی در ماه رمضان به کرختی و چاقی و مشکلات گوارشی می‌انجامد. این به معنای آن نیست که فرد روزه‌دار مانند قبل به فعالیت‌های شدید بپردازد، اما می‌توان با رعایت نکاتی فعالیت‌های ورزشی را در این ماه ادامه داد.

به گفته کارشناسان، بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان یک الی دوساعت بعد از افطار است. باید از شدت تمرینات در این ماه کم کرد و زمان ورزش را موقعی تنظیم کرد که بیشترین انرژی را داریم. این انرژی عموما قبل از خوردن سحری و یا پس از افطار در بهترین حالت است. ورزش‌های هوازی بهترین ورزش‌ها برای ماه رمضان هستند، درنتیجه پیاده‌روی، دویدن نرم، دوی استقامت، شنا، دوچرخه‌سواری، تردمیل، دوچرخه ثابت و... از ورزش‌های مناسب برای این ماه هستند. کسانی که در این ماه ورزش و حرکات فیزیکی انجام می‌دهند، بهتر است حد فاصل افطار تا سحر را میوه، مایعات و سبزیجات به اندازه کافی بخورند.

معده‌درد و مشکلات کلیوی در ماه رمضان

درد معده و مشکلات کلیوی از دیگر مسائلی است که روزه‌داران در این ماه با آن مواجه می‌شوند. تغذیه نامناسب و بلافاصله خوابیدن پس از خوردن از دلایل معده‌درد و کم‌شدن مایعات در بدن نیز از عوامل بروز مشکلات کلیوی است.

توصیه می‌شود که روزه‌داران پیش از خوردن سحر یک قاشق عسل بخورند تا دچار معده‌درد نشوند. همچنین نوشیدن روزانه یک لیوان عرق شیرین‌بیان برای جلوگیری از دردِ معده مفید است. در ماه رمضان و به هنگام سحر، نباید آبِ زیادی خورد، چرا که نوشیدن زیاد مایعات منجر به رقیق‌شدن شیره معده و درنتیجه نفخ و اخلال در هضم خواهد شد. همچنین بهتر است به‌جای سبزیجات خام از سبزیجات پخته در این ماه استفاده کرد.

گرمای هوا در رمضان منجر به کاهشِ آب بدن می‌گردد و کم‌آبی بدن مواد زائد با غلظت بالا را در ادرار دفع می‌کند که منجر به مشکلات کلیه و سنگ کلیه می‌شود. در نتیجه برای جلوگیری از درد کلیه باید مقدار زیاد و متناوبی مایعات، سبزیجات و میوه‌جات در حد فاصل افطار تا سحر خورد.

برگرفته از سایت فرارو

درصورت داشتن سوال یا نظر می توانید از قسمت زیر استفاده کنید

0
  • لطفاَ نظر خود را در رابطه با مطلب فوق بیان کنید